Om rullager och översyn/revision (Fordon: allmänt)

av Anders Johansson, Sunday, February 10, 2008, 00:03 (5892 dagar sedan) @ HP

Man dimensionerar efter det underhåll som man kan acceptera.
Stora fläktar etc har centralsmörjning som trycker nytt fett gemnom lagren.
Där kraven är stora använder man trycksmörjning och eller lager av andra typer, även glidlager som är anpassade till den omständighet som råder.

En typisk kompromiss kan man studera på kraftverket i Karlshamn. Detta är inte i drift hela året, men man roterar turbin och generator sakta äv vid driftstop för att inte lagren skall drabbas av skador på ett och samma ställe om det stoppas.

Sedan är ju möjligheterna till att hålla rent bättre i stationära konstruktioner. Hjullagren är en kompromiss.

Jämför din bil: Man byter olja när den har blivit förorenad och så mekaniskt påverkad att smörjegenskaperna försämrats.
Moderna bilar har bättre oljor och bättre förbränning, tätning i kolvar etc och bättre material varför man kan köra mångdubbelt mer idag än för 20-30 år sedan.


Hela tråden: