Antenner och tillstånd (Fordon: allmänt)

av Anders Sandgren, Sunday, February 10, 2008, 01:27 (5891 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det är bra att de förenklade reglerna finns, dock kan man ju tvista om vad som avses med installation. En flyttbar utrustning, måste den vara CAB-8 (fast CAB8 avser väl fast monterad utrustning?).
Vid renovering av tidigare avställd utrustning, är detta nyleverans?
Principen med GSM-R tycker jag är bra, nämligen att man försöker hitta en gemensam standard instället för den uppsjö av tågradio som fanns tidigare. Tyvärr är systemet jämfört med std GSM udda och priserna därefter. Förutom annan frekvens innehåller systemet en massa egen funktionalitet. Jämfört med TETRA är dock systemet ändå ganska mycket återanvändning av befintlig teknik (GSM).
SAGEM har varit ganska dominerande, men när jag ur en annan synvinkel studerade systemet för några år sedan fanns även österrikiska Kapsch samt tyska Triorail. Kspsch hade då mest fast monterad lok-utrustning typ CAB-8, medan Triorail bara hade mindre 2W-utrustning (de använde då modifierade Siemens MC45-moduler och de har bara 2W). Båda företagen finns kvar och Triorail gör även handburna GSM-R-terminaler. Om BV godkänner dem vet jag inte, men fler leverantörer borde i alla fall pressa priserna. Om det var svårt med en fransk manual så borde de andra bidra med d:o på tyska...


Hela tråden: