De spöklikt tysta C5-vagnarna. C2-boggi och motorkoppling (Järnväg allmänt)

av Mr H, Friday, August 11, 2017, 14:26 (2620 dagar sedan) @ Leif B

Vilken växelmördare! Man kan förstå att det lätt blir ramsprickor i en så stum konstruktion.
Minns när något övningståg C2 från bana 1 gick igenom förgreningsväxeln söder om Liljeholmen då på H-signal med resultatet ungefär 5G vänster! Man satt på tx Liljeholmen och det var aldrig någon tvekan om vad som var på väg igenom och man funderade över hur det där kunde hålla!

Mr H


Stum?? Tvärtom vill jag påstå att den var ytterst rörlig och lealös! Tung, klumpig och skramlig, ja. Men knappast stum. Jag minns inte heller att det var problem med ramsprickor på de boggierna? Men jag kan ju ha glömt, när skulle det ha varit?

Däremot på nyare boggier (C6-typ) har det väl varit en del sprick-epidemier.

Stum som sjutton och visst första sprickepedimin drabbade C1-C3 till viss del beroende av att man fått nya mätmetoder men tack vare att boggien var så stum så slog den sönder sig själv! Massor med vagnar ställdes av. Bör ha varit mitten av 80-talet. Men de hade nog gått med sprickor länge men som sagt ny mätmetod!

Mr H


Hela tråden: