Amerikanska tåg. The "A" train (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Saturday, August 12, 2017, 21:44 (2442 dagar sedan) @ Leif B

Håller med om att "A-Train" var en tunnelbanelinje i NYC.
I NY finns stationen Grand Central mitt på Manhattan. Den är helt och hållet underjordisk. Den var före Amtrak-tiden ändstation för alla NYC´s, New York Centrals fjärrtåg till/från NY (men även för lokaltågen norrut från Manhattan). Idag används den enbart för lokaltåg, sådant vi kallar för pendeltåg. Synd på en så maffig station! Googla! Amtraks fjärrtåg i NY, även de norrut, använder Penn Station - förutvarande Pennsylvania Station, inte så långt från Grand Central.
Grand Central är en säckstation byggd i två våningar, med ett ganska stort antal spår på varje våning.
OCH - det går ett cirkelspår runt hela stationen, såvitt jag förstår, ett cirkelspår på varje plan! Alltså mycket lätt att köra tågen runt - det var väl svårare att fixa till underjordiska trianglar i två plan.
Det finns också ett rundspår på Sunnyside Yard i Brooklyn. Det var servicebangården för Pennsylvania Railroad (och Pennsylvania Station på Manhattan), idag för Amtraks alla fjärrtåg till/från NY.
Även i Miami är det ett cirkelspår runt hela stationen.
I USA har man ju inte sidobuffertar. Man kan ha snäva kurvradier. Jag upplevde för ca 15 år sedan, under en resa från Miami till NY, en förbindelsekurva mellan två korsande järnvägar, tror det var i Lakeland i Florida, som var väldigt tvär. Det var nästan spårvägsradie på kurvan! Säg, 75 m kurvradie eller nåt sånt...
OT: EMD:s förarhandbok för G12 (SJ T42) anger minsta tillåtna kurvradie till 193 fot, dvs 58,8 m!
Berra


Hela tråden: