Bommar sedan när? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Tuesday, August 15, 2017, 17:14 (2444 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Visst fanns det grindvakter länge vid järnvägarna.
Den 1 januari 1896 rationaliserade SJ bort grindvakter vid många mindre vägövergångar.Vid de större fanns grindvakterna kvar.

Sista kända grindvakt överhuvudtaget var Lilly Skeppner vid Grönälven på NBJ Bredsjölinje.
(Hjulsjö-Bredsjö). Stilenligt gift med banbiträde Sigvard, mot slutet ende sträckvakt på
hela bredsjölinjen. Lilly står om i NBJ 125-årsskrift
1981. Tjänsten upphörde fr o m 3 maj 1977, då banan raserades av vårflod och hon samtidigt insjuknade.

P g a den låga tågfrekvensen (ETT lokalgodstågpar MOF) övervägde NBJ mot slutet att slopa bevakningen och låta medföljande växlare (trafikbiträde från Gyttorp) sköta grindarna. Detta verkställdes dock aldrig.

SJ sista grindvakt fanns till 1974-02-09 vid Hälleberga väg mellan Gullaskruv och Orrefors
(F d KJ). Automatiseringen då skildrad i ett inslag i Sydnytt, sänt över hela landet. Hon bar t o m full uniform och bilade t/fr korsningen. Hann också bli tjänstemanna- i st f timanställd, men i den nya, uppsägbara rollen.

Kedjor har använts vid vissa städer, hälsingborg tror jag.

Lär i äldre smalspårstid funnits även vid Ronneby torg (två gator). Ersatta av bommar.


Hela tråden: