Nohab GM Demonstrator - korrektur (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Thursday, August 17, 2017, 18:17 (2471 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Korrektur.

Jag har kollat mina noteringar.

Lok 2246 hyrdes från 10.54 av NSB, med obekant beteckning. Det var byggt enligt NSB:s "beställning". 1955 använde NOHAB loket för demonstrationer i Jugoslavien och Turkiet. Loket kördes genom DDR, Tjeckoslovakien, Ungern. Viss litteratur hävdar att loket också demonstrerades i Grekland, men det är fel (loket transiterades endast overksamt genom Grekland). Loket blev Di3a.602.

2402 byggdes som ett demonstrationslok, överensstämmande med danska My, och uthyrdes till VR, Valtionrautatiet, finska statsbanorna, mellan 12.58 och 3.60 som lok KDs1. Betydelsen av beteckningen är okänd för mig. Hur loket fraktades till Finland vet jag inte; troligt är dock att loket fördes in i Finland via Haparanda/Tornio. Loket jämfördes med MaK-loket 2000.001 (som även demonstrerades i Norge) och befanns överlägset det tyska loket. Därför planerade VR att dels köpa lok 2402 och dels beställa fler likadana – faktum är att man beställde fyra lok! Protester från finsk industri och från fackföreningar ledde till att VR fick kalla fötter, stoppade planerna i byrålådan – och avbeställde de nyss beställda loken. Lok 2402 returnerades till NOHAB, över Tornio/Haparanda, det ska i Haparanda ha fått hjulen inpressade på axlarna (jag ställer mig frågande till uppgiften). Men faktum kvarstår, loket passerade Boden (när loket stod avställt mellan godståg på ”hallen” [en spårgrupp på Boden C] klängde jag utanpå för att kunna se in i förarhytten) och det gick sedan i provdrift på sträckan Bastuträsk – Skelleftehamn (precis som T4 gjort ett par år tidigare). Loket såldes 12.60 till NSB som Di3b.643.

Så det var nog bara två "rundnosar" som var "demonstrationslok".

Berra


Hela tråden: