Återupplev olyckan - John Bauer (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Friday, August 18, 2017, 19:02 (2414 dagar sedan) @ Arne

Jag hoppas att banvallen håller denna gång så vi slipper återuppleva olyckan i verkligheten...

Synd att S/S Per Brahe är skrotad, annars kan man ju försöka återuppleva denna resa också. Det finns ju en koppling då John Bauer med familj inte vågade ta tåget till Stockholm pga Getåolyckan utan tog instället den normalt överlastade ångbåten istället. Olyckan skedde mellan 19 och 20 november 1918. Kapten och styrman hade bonus på mängden last fartyget hade varför säkerhetstänket påverkades av den egna ekonomin. Kaptenen och skeppskassan återfanns aldrig vilket ledde till spekulationer om att han överlevt och under annat namn försvunnit till USA.
I samband med bärgningen 1922 anordnades extra tågtrafik till Hästholmen.
S/S Per Brahe var vid sin skrotning 1959 (som s/s Åland II) Finlands äldsta fartyg, det hade passerat sin 100-årsdag (levererat 1857).


Att den berömde konstnären John 'Bland tomtar och troll' Bauer (36 år) med sin unga fru och treårige son Bengt (kallad Putte) omkom i Vätterns kalla vatten som följd av ångaren Per Brahes förlisning vid den svåra höststormen utanför Hästholmen i slutet av november 1918 är i sig tragiskt nog.

Jag tänkte också ha skrivit något om denna olycksdrabbade båtresa i samband med 100-årsminnet av Getåolyckan men avstod. Detta eftersom det är svårt att helt säkert bevisa att familjen Bauers val av färdmedel efter den svåra olyckan vid Getå verkligen berodde på rädsla för tågresor. Det kan förstås ha bidragit till valet av båt framför tåget så här nära, mindre än två månader, efter Sveriges värsta järnvägsolycka.

Men det kan inte uteslutas att det fanns andra viktigare skäl också till båtvalet. Så sådana här spekulationer där man försöker koppla samman helt olika olyckor blir ofta lätt makabra; dvs. 'om alltså om inte hade varit så skulle...' etc.! Menar du för övrigt allvar med tanken om att man skulle kunnat försöka återuppleva den tragiska båtresan med S/S Per Brahe också om den inte var skrotad? Eller var det menat som ett lätt ironiskt förslag?

I boken "Skrufångaren Per-Brahe" så berättas att Ester Bauer (frun) var god vän med Greta Strindberg, som omkom i Getå. Olyckan berörde henne djupt och hon övertalade maken att de skulle ta båten./HP


Hela tråden: