Återupplev olyckan - John Bauer (Järnvägsmuseet informerar)

av johanmmolin, Friday, August 18, 2017, 20:01 (2414 dagar sedan) @ HP

Jag tror det finns bättre belägg för att historien om familjen Bauers val av färdmedel stämmer, än den om kapten Boija och hans förmodade flykt med skeppskassan till Amerika (där han påstås ha blivit kapten över malmbåtar på "The Great Lakes" ...

Det finns tydligtvis också belägg för historien från tidigt 50-tal när en dam med stor tvekan tänkte äntra s/s ÅLAND II i Åbo för färd mot Mariehamn. Kaptenen som såg hennes tvekan undrade, och fick då veta att damen i fråga hade haft en god väninna / släkting (jag minns inte vilket) som omkommit på en fasansfull båtolycka på Vättern i slutet av första världskriget. Kaptenen tröstade henne med att Åland II var en verkligt gedigen sjöbåt, så hon följde ändå med till slut. Men när hon väl var debarkerad såg han sig skyldig att tala om att det var samma båt!

En historia som avfärdats som skröna, men som tydligtvis är belagd av nämnde kapten själv. Konstigare saker har hänt i världshistorien.

OM nu mot all förmodan Per Brahe hade överlevt ångbåtsdöden på 50-talet så hade man nog inte gärna anlöpt Hästholmen med henne. Faktum är att efter bärgningen fann man att ångmaskinen var intakt, och tuffade därför runt på Göta Kanal och till olika städer i Sverige för att visa upp henne (sic! Hon är inte en bogserbåt, först då får hon kallas för han!) mot betalning, i sanning ett makabert spektakel. Sedan försökte man sätta in henne i trafik på Vättern och Göta Kanal igen, men ingen verkade vilja åka med henne ...

Därav att hon hamnade i Finland.


Hela tråden: