Återupplev olyckan - John Bauer och orsakssambandet?! (Järnvägsmuseet informerar)

av Lennart Petersen, Friday, August 18, 2017, 23:55 (2415 dagar sedan) @ Arne

Getå-olyckan påverkade förvisso inte Per Brahes förlisning men kan ha påverkat några passagerare att välja båten i stf tåget. Men det brukar aldrig vara en sak som avgör sådana val utan flera, men någon sak brukar vara den berömda droppen.
Jag hörde en gång att en av medlemmarna i den kommission med John-olle Persson som ordförande där de flesta omkom i en flygolycka i Oskarshamn missade resan pga matförgiftning. Skall man tacka restaurangen som serverade den dåliga maten i det läget? De räddade ju omedvetet kommittemedlemmens liv.
Det finns ju de som missade Titanic likaväl som det nog även fanns de som stod som reserver och fick platsen istället.


Dessvärre omkom samtliga 16 personer ombord (2 piloter och 14 passagerare) vid den av dig omnämnda flygolyckan med John-Olle Persson 8 maj 1989 i samband med inflygningen till Oskarshamn. Efter att vingklaffarna fällts ut stegrade sig nosen kraftigt utan att besättningen kunde kompensera för detta. En bidragande orsak till att planet, en Beechcraft 99, sedan snabbt gick i backen med nosen först och exploderade var även enligt SHK att flygplanet var ovanligt baktungt. I praktiken alltså fellastat.

Detta skulle i sin tur vara något som bl.a. ska ha berott på att planets besättning på två piloter inte före starten hade placerat passagerarna så att 'center of gravity' på planet inte hade kommit för långt bak. Det antyddes också i nyhetsbevakningen av olyckan att piloterna inte hade velat 'störa' sina VIP-ar genom att be dem flytta om i planet så att vikten fördelats bättre och längre fram i kabinen.

Tycker mig också minnas att det var bagaget som var fellastat och man hade inte korrigerat för. Jag har åkt en del med riktigt små plan, bl.a Trislander mellan kanalöarna Jersey, Guernsey ,Alderney och även om det fanns gott om plats var det ingalunda fri sittning utan man blev anvisad en exakt sittplats och man kunde se att piloterna sedan korrigerade med lite sandsäckar.


Hela tråden: