Kontaktledning på vändskivor. Snurra med bågen uppe? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Överkörmästaren, Monday, August 28, 2017, 21:38 (2405 dagar sedan) @ Peter Flink

Ok, vi tar det hela från där. Loket har kommit ut ur stallet och står på skivan. Det är kraft i ledningen och börjar köra. Hur hade man ordnat arrangemanget mellan vändskivans kontaktledning och utkörsspårets så att strömavtagaren inte fastnade i något mellanrum? Eller lyckades man åstadkomma ett sånt litet avstånd att avtagaren bara gled över?

Ane


Ledningen är obruten från kransen i skivans mitt till lokstallsporten. När skivan snurras måste strömavtagarna vara nere. Ledningarna snurrar alltså inte med. När skivan har stannat tas lämplig strömavtagare upp och loket kan åter köras utan problem dit det ska.

Arrangemanget kanske syns bättre på dessa båda bilder


Nej strömavtagaren måste inte vara nere om vändskivan med tillhörande trådsystem är avsedd för det, vändskivan inne i Fjellstallen i Oslo är sådan. Strömavtagaren är kvar uppe och glider i sidled så det beror på konstruktion.


Även i Landquart (Rhätische Bahn) snurrar man med strömavtagaren uppe. Tidigare gällde att man måste tänka sig för åt vilket håll mena snurrande eftersom det fanns en sektor utan utgående spår (och därmed utan tråd) men våren 1989 kompletterade man även sektorn utan spår med tråd, för säkerhets skulle.

Jag funderade lite på om det inte ändå finns risk att man drar sönder strömavtagaren eller tråden om man skulle ha fått hack i kolskenan? Dock har jag aldrig hört talas om att det hänt något sådant där. Och jag förmodar att det inte heller har hänt i Fjellstallen?


Är inte RhB:loken ett specialfall iom att de är hyfsat korta relativt vändskivan - så pass mycket så att avtagaren kan vara hyfsat nära centrum av vändskivan (kort avstånd mellan kontaktlinorna.)


Här är en tyvärr lite dålig bild från 2005 när jag tar ut en El 18 via vändskivan i Fjellstallen Oslo. Skivan var fjärrmanövrerad från Fjellstallens egen ställverksvakt som hade ett litet ställverk ca 100 meter från själva skivan. Man anmälde sin närvaro och kvitterade ut lok och fick signal att köra ut på skivan när tiden var inne, när man stod still ryckte man i en vajer som löpte längs hela ena sidan av skivan och ställverksvakten snurrade då skivan till lämpligt spår ut, fanns många möjligheter. Hela operationen gjorde med loket spänningssatt. Skivan utrustad med dvärgsignaler så att det inte var nödvändigt att varje spår runt skivan skulle ha signaler.

[image]

Häftigt! Har vändskivan spårledning också, eller är det videoövervakning kanske? Förresten, du skriver i förfluten tid, har man upphört att använda detta?


Hela tråden: