Om rullager och översyn/revision (Fordon: allmänt)

av Micke Carlsson, Sunday, February 10, 2008, 15:05 (5910 dagar sedan) @ Fredrik Bergman

När jag skrev det tänkte jag på Z68 faktiskt, som ju har nipplar på boxen, i övrigt så får vi bläddra lite för att få det bekräftat för vilka andra fordon det också gäller...

Är dock "rätt säker" på att samma uppgift dyker upp även på t ex T21. R4 är det tillfället då lagret öppnas för revision. I övrigt fylls lagret bara på vid översyner. De uppgifterna har jag typiskt nog för tillfället i en dator som gått i baklås. Endera dan har jag lirkat upp den hoppas jag.

Och dyker det upp på T21 så kan det gott och väl överföras på andra ramlok med rulle och nippel, där det f n inte finns något sagt alls.

Underhållsfilosofin för vagnsaxlar, som var det som ansågs aktuell även för alla loklager för 10-15 år sedan, känns inte rätt och är inte rätt eftersom boxen är annorlunda. Problemet då så vitt jag minns var att ingen hade något konkret alternativ att hänvisa till.

Med reservation för att någon fordonsägare kan ha skrivit något eget och annat sedan dess, det är inte helt enkelt att hålla rätt på.

Man gör ofta misstaget att tro att det finns någon kontinuitet i uh-föreskrifter att hänga upp sig på, men så är ju inte fallet alls längre. Det är omöjligt att säga "hur det ska vara" längre. Det måste man komma på och motivera själv.

Ta t ex ett lager som inte använts inom 18 månader efter revision. Det får då inte användas alls utan ska revideras igen. Det säger en viss fordonsägares dokumentation. Gäller det rimligen "alla" då? Och kan vi/bör vi överföra den regeln till redan fordonsmonterade komponenter också..? Vem kan säga bu eller bä på dessa grundvalar?


Hela tråden: