Om rullager och översyn/revision (Fordon: allmänt)

av Claes Thure Moberg, Sunday, February 10, 2008, 16:59 (5914 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Inom sjöfarten har vi mängder av rullager. Samtidigt har alla fartyg ett planerat underhållssystem. Där olika utrustningar skall kontrolleras eller överhalas med jämna mellanrum. En del utrustning styrs efter antalet driftstimmar och annan utrustning har tidsbaserade intervaller. Gemensamt är dock att inga haverier skall inträffa. Intervallerna grundas på en kombination av erfarenhet och rekommendationer från tillverkare. Underhållsystemet revideras också kontinuerligt i takt med att man vinner ny kunskap.

När det gäller översyn av rullager så har man på senare tid infört en tredje parameter. Man mäter helt enkelt vibration och ljud som avges av ett lager i drift. Detta visar enkelt och elegant vilket slitage som lagret har. Och med lång erfarenhet har man också klarat att sätta upp gränsvärden för när det är nödvändigt med översyn. Denna metod med tillståndsbaserat underhåll har sparat stora pengar för rederinäringen. Och förhindrat många haverier.

Slutligen måste man också hålla i minnet att ett rullager som står stilla i en utrustning som sällan används slits mer än om lagret skulle gå kontinuerligt. Detta därför att lagret utsätts för rostangrepp men också därför att de stillastående kulorna / rullarna med tiden gör märken i rullbanorna. Något som påskyndas av att utrustningen befinner sig i en omgivning med vibrationer, t.ex. i ett maskinrum. Därför måste sällan använd utrustning köras eller åtmindstone baxas med jämna mellanrum. Något som ingår i fartygets underhållssystem.


Hela tråden: