Vem vill ta han dom Växjöväxeln (Järnvägsmuseet informerar)

av Mattias Jansson @, måndag, november 06, 2017, 14:22 (934 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vad som skall bevaras hos ett statligt museum är givetvis en uppfattning som går isär men borde inte något som alltid (?) omtalats som så världsunikt (?) som Växjö-växeln bevaras och visas upp på Järnvägsmuseum?

Nog är den värd att sparas i en eller annan form, men med en dåres envishet understryker jag att den inte är ett dugg världsunik, det är bara en uppfattning som sedan decennier fått fotfäste i ett Sverige där man möjligen inte hade koll på vad som finns eller funnits på olika håll i världen. Det har förvisso aldrig varit direkt vanligt, men det finns, och har funnits ett antal stationer med tre spårvidder, och det har på flera av dem funnits växlar som betjänat alla spårvidderna.

Det är helt klart en intressant grej, men Växjöväxeln är alltså precis lika världsunik som Djursholmsbanan var världens första elektriska järnväg, eller Göta kanal är världens längsta kanal, d v s inte alls.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum