Vem vill ta hand dom Växjöväxeln (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, November 06, 2017, 16:41 (2362 dagar sedan) @ HP

Vi har fått en mycket intressant intresseanmälan från en plats där den med all säkerhet kommer mer till rätta än nu. allt måste inte finnas i Gävle, och är det inte då bra om vi hittar en lösning för denna rätt skrymmande växel?

Att bygga upp den inne på Nynäs kommer inte på fråga. Vad ska ut istället? Göta? Förstå mig rätt, en enkelväxel 1:9 är stoooor.

Ska man ha kvar denna bör den ligga i en bangård där den fyller en funktion och hamnar i ett sammanhang tycker jag. Observera också att alternativet är att lagra den (utan slipers som den ändå inte är mer än tillfälligt fastsatt i), ej att skrota den.

Vi måste rätt ofta göra prioriteringar. Vi får ibland skäll för att vi inte bryr oss om smalspår, men det gör vi, och vi har en hel del smalspårsfordon i samlingarna. Vi har också tagit aktiva beslut där fordon säljs eller deponeras till föreningar just för att de kommer "hem", och kommer mer till rätta.
Flytten av en del materiel från UGJ till Nynäs är ett led i att faktiskt tillgängliggöra smalspårsmaterielen vi har kvar i Gävle för besökare, vilket ni kommer märka i sinom tid.

Smalspår är också rätt väl omhändertaget ute i landet via våra föreningar, både i form av fordon, som där kan levandegöras och få en roll ihop med infrastrukturen. Många tycker vi prioriterar normalspår, vilket är sant vad det gäller den trafik vi kör, och den bangård vi efterhand anpassar, eftersom det är den enda plats som ska visa en "SJ-bangård" med SJ-byggnader och kontaktledning. Många andra miljöer finns bevarande (Nora, Brösarp mm) men de är alla av privatbaneursprung.

Glöm ej heller att vi också byggt en running line med spårvidd 600 och 891 mm (som ännu ej är klar) just för att kunna visa gästande fordon med dessa spårvidder.

/Henrik R, SJVM


Hela tråden: