Vem vill ta han dom Växjöväxeln (Järnvägsmuseet informerar)

av Lennart Petersen, Tuesday, November 07, 2017, 23:52 (2361 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Vad som skall bevaras hos ett statligt museum är givetvis en uppfattning som går isär men borde inte något som alltid (?) omtalats som så världsunikt (?) som Växjö-växeln bevaras och visas upp på Järnvägsmuseum?


Nog är den värd att sparas i en eller annan form, men med en dåres envishet understryker jag att den inte är ett dugg världsunik, det är bara en uppfattning som sedan decennier fått fotfäste i ett Sverige där man möjligen inte hade koll på vad som finns eller funnits på olika håll i världen. Det har förvisso aldrig varit direkt vanligt, men det finns, och har funnits ett antal stationer med tre spårvidder, och det har på flera av dem funnits växlar som betjänat alla spårvidderna.

Det är helt klart en intressant grej, men Växjöväxeln är alltså precis lika världsunik som Djursholmsbanan var världens första elektriska järnväg, eller Göta kanal är världens längsta kanal, d v s inte alls.

Bland annat Barcelona hamn har numera tre spårvidder med ett antal växlar som klarar alla tre. Växeln i Växjö var ju märklig för Sverige men inte märkligare än att den inte var helt komplett, tre spårvidder i rakläge (om jag minns rätt) men bara tre i sidoläge så lade man om växeln för fel tåg så spårade det helt enkelt ur.
Och tre spårvidder på station har vi eller har haft lite varstans exempelvis i Frankrike,Spanien,Schweiz,Österrike,Indien,Australien men faktiskt hade Växjö station ett tag 4 spårvidder när det även fanns ett 600 spår för transporter till regementsbygget i början på förra seklet. Det kanske är svårslaget


Hela tråden: