Sv/v 70-tal: Rationalisering i Dj Ösby 1979 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Sunday, February 10, 2008, 20:15 (5914 dagar sedan) @ Jakob Ehrensvärd

Jag kikade lite på egna bilder från runt 1980 och någonstans i den vevan satte man upp bommar och gjorde om signalerna en del. Har för mig att grusvagnarna försvann i den vevan. Någon som minns när det var ? Bör ha varit runt 1981-82:

Här är en bild från 1981

[image]

Och från 1982:

[image]

Plattformen söder om övergången minns jag inte - ser ut att vara eliminerad redan 1981...

Det var 1979 som följande förändringar genomfördes:

* Plattformövergången flyttades något norrut (jfr Jacobs och Jörgens bilder!). Plattformsbommar sattes upp för spår 2-3 och spår 6-7, försedda med V-signal.
* Nya inre utfartssignal sattes upp: E från spår 6, placerad före växel 21, och O (tror jag, osäker på beteckningen) från spår 5, placerad före växel 20 i den kontaktledningsstolpe som dittills hade härbergerat dvärgsignal dv O.
* En fristående försignal sattes upp, för utfartssignal K mot Altorp. Vi ser baksidan på den Jakobs bild från 1982.
* Sydligaste delen av plattformen mellan spår 7 och 8 revs.
* El-mek-ställverket på gamla tågx i stationshuset, för Djursholmsbangården, slopades och ersattes med ett nytt litet reläställverket, vars manöverpanel placerades i Ösverket (ställverksbyggnaden). Tågklareraren placerades i Ösverket, plattformstjänsten slopades och därmed tågklarerarens avgångssignal, så länge det var dubbelspårsdrift och linjblockeringen var i bruk. Ställverksvakten och tågklarerarbiträdet drogs in; det var ju det som var hela avsikten med ändringarna.
* Infartssignaler sattes upp från högerspår (d.v.s. från Stocksund nedspår och från Roslags Näsby uppspår). Det var en sniklösning: De placerades rygg i rygg med de motriktade blocksignalerna H15 resp. H16a, vilket innebar att det inte hamnade på samma ställe som infartssignalerna från vänsterspår. Vad jag minns manövrerades de med några nyinrättade vippströmbrytare och krävde tekniskt inte växlar i kontroll och än mindre någon tågvägslåsning för att kunna visa "kör".

Lösningen med tågklareraren i Ösverket varade inte länge. Redan 1984 tog man ibruk ett helt nytt och från Stockholms östra fjärrmanövrerat reläställverk för hela bangården. Hävstångsställverket sjuttiotvååriga saga (togs i bruk 1912) var då slut.
/up


Hela tråden: