JVM verkstadsrapport (Järnvägsmuseet informerar)

av HP @, måndag, januari 01, 2018, 15:22 (1029 dagar sedan)

Hej och god fortsättning!

Här kommer en verkstadsrapport från Järnvägsmuseet (nytt namn från och med idag).

E10 1746 har nu fått alla stortuber pressade (Skånska Järnvägar) och likaså småtuber (Skara), samt levererade. Nya överhettare är beställda och dem köper vi (liksom till N 576) i Höganäs. Vecka 4 blir det fokus på valsning av tuber och sedan är målat att ta loket i bruk innan semestern, om inte några överraskningar dyker upp.

N 576 ångprovades i Ängelholm i december, och pannan är godkänd och klar. En del smått behöver fixas kring detta, men främst återstår arbetena med anpassning av maskineri och lager på lokets ena sida. Målet är att det ska provköras under vintern, och premiären tänkte vi får bli i samband med Järnvägens museums 20-årsjubileum i Ängelholm den 2-3 juni. Sedan kommer loket att dras till Gävle.

S1 1923 togs ju i bruk igen vid museidagen och vi tänkte linjeköra loket 1-2 april mellan Gävle och Storvik.

Da 820 har fått en översyn och ställs nu av ett tag eftersom vi tycker att de lok vi använder i trafik bör gå mer regelbundet för att må bra. Då är det bättre att ställa av ett lok ett tag än att låta det gå för sällan. Det är inga fel på loket, så det kommer igen en dag.

Rc1 1007 planerar vi att förse med ETCS, och vi hoppas arbetna kan påbörjas 2018.

BJ O 214 har ju stått stilla ett tag eftersom loket har ett lite kryptiskt fel, men det blir dags att ta tag i detta under 2018. Vi behöver helt enkelt tid att tänka och felsöka, och de har det inte blivit förrän nu. Målet är att loket såklart ska fungera och vara pålitligt.

T41 204 ska kompletteras lite tekniskt, och åter få fungerande motorvärmare, sandning mm smått och gott. Vi ska dessutom försöka få snurr på tågvärmeaggregatet igen, så vi kan ha det som en back-up till vår dieselfinka.

T21 77 har nu tagits in i verkstaden i Ängelholm med målet att få ett snyggt, och väl fungerande diesellok när det är klart. 81 blir reservdelslok.

Våra lokomotorer Z67 630 och Z65 492 ska få fortsatta omsorger för att fungera fläckfritt och pålitligt, bland annat renoverade dibroventiler. Z43 450 genomgår ju en långsam renovering och målades om för några år sedan, men denna ommålning blev ej bra, och görs därför nu om. Vi har bytt axlar till renoverade, men målet är att den blir färdig under 2018.

Y7 1113 behöver rostsaneras och målas om, och det planeras under året.

Y1 1343 har fått boggierna från Y1G 1334 (Amanda), vilka var i gott skick. Dessutom GSM-R, och översyn på växellådor, generator, kompressor. Det innebär att 1343 nu är i ett gott tekniskt trafikskick och nu kan användas i trafik utan någon direkt begränsning av sådana skäl.

C3c 1683 i Ängelholm är under full renovering med fokus på tak och lanternin nu och ett tag framöver.

Ro2a 2702 hos restaureringen i Gävle rullar också på. Vagnen står sedan i höstas på sina boggier och fokus nu är på interiören i matsalen.

WL2 4480 har sina träfönster på renovering. Samtidigt förser vi alla kupéer med 230V-uttag med 50 Hz, ser över interiörens ytskikt samt madrasser och tyg. Vagnen kommer vara helt klart till påsk.

Elunderhåll och översyn av våra vagnar fortgår. Vi kan väl säga att det var mycket hög tid och kablage mm i vagnar med 1000V-element behöver verkligen en rejäl översyn då och då. Vi har lagt mycket tid och pengar på detta ett tag nu, men det har det verkligen varit värt.

Generellt kan man säga att har man som vi ca 15-20 boggivagnar i trafik så finns det alltid något att lägga tid på, från träfönster, till el och vacuumsystem. Så småjobb...det finns det alltid.

Arbetena med DFo20b (F7) 3188 samt snöslunga A4 hos vännerna i Gävle rullar på.

DFo25b 3096, fd hjälpvagn och OKBv följevagn, kommer under 2018 att renoveras och bli vår nya följevagn för speciellt ångtåg. När den är klar kan vi äntligen slopa DFo33 3918.

Giu 37448 har fått ny segelduk på taket och målats om. Återstår märkningen.

Om tid, pengar och lust finns efter sommaren kommer vi prel påbörja renoveringen av en kylvagn till vårt godståg.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum