Malmbanan antal tåg (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, January 24, 2018, 11:52 (2282 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jodå. Man kom upp i 32, 33 tåg. Det exakta antalet finns att läsa i en skrift, som SJ Malmbanedivision och LKAB gav ut i slutet på 80-talet. I den intervjuas tidigare lokmästaren i Kiruna, Torgny Svensson (även barndomskamrat och kollega till min far). Torgny förde dagbok, så han kunde ge exakt besked. Tyvärr befinner jag mig utomlands och kan inte kolla - men kanske någon på Norrbottens Järnvägsmuseum kan?
Torgny kunde också berätta att vintrarna var kallare och somrarna varmare förut. Då badade man i Luossajärvi!
Det krävdes mycket pusslande för att få igenom 32-33 malmtåg i varje riktning, dessutom persontågen, bokbussen osv. Varje station var proppfull med tåg, i stort sett alltid två malmtåg åt samma håll medan de mötte ett tredje tåg. Alla stationssträckor var indelade i två block, så det gick att skicka ut två tåg efter varandra, bara det fanns plats på nästa station. Alla stationer hade tre spår eller mer.
Berra


Hela tråden: