Malmbanan antal tåg (Järnväg allmänt)

av Leif B, Wednesday, January 24, 2018, 19:18 (2274 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jodå. Idag fraktar man mera malm med mycket färre tåg. Det är naturligtvis ekonomiskt riktigt.

DÅ kom det ett tåg ungefär var 20:e minut. Roligt för en tågmupp. IDAG kan det ta två timmar mellan tågen! Inte roligt för en tågmupp.

Jag lovar, det var imponerande att åka Karven och på varenda station längs linjen alltid, alltid, möta och/eller köra om TVÅ tåg! I Abisko kanske det var TRE!

Jag håller med Christer, man har av ekonomiska skäl "byggt tillbaka" malmbanan, stationerna har bara två spår (i stället för tre), Abisko Ö hade fem-sex spår men har idag ungefär hälften (jag har inte varit där sen ombyggnaden,så vet inte exakt). Detsamma gäller Vassijaure. Stationerna är förlängda, för att tillåta möten mellan längre tåg. Men inte ALLA stationer!

Hade man behållit antalet mötesspår men förlängt dom (som man ju ändå gjort, dock inte på alla stationerna - men, alltså, gjort det på ALLA stationer) - hade man kunnat köra, ja, idag kanske inte 30, detta p.g.a. "ARE" och andra godståg som inte fanns för 40 år sedan - men man hade nog inte behövt fundera på dubbelspår hela vägen.

Men ingenjörerna på Trafikverket behöver ju "visioner" och "handlingskraft" att visa upp för politiker och allmänhet!
Ett sådant exempel är nya banan till Haparanda...

Berra

Det finns en stor transportköpare på banan som inte vill ha sina (tom)tåg stillastående, väntande på möten. Med dubbelspår minskar varvtiden och det räcker med färre tågsätt för att köra lika mycket malm. Där har du nog den stora påtryckaren för dubbelspår ...


Hela tråden: