Malmbanans möjliga resp använda vikter (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, January 24, 2018, 19:56 (2278 dagar sedan) @ John T

I sådana här sammanhang kan det nog vara bra att påminna sig att det också är av stor vikt för den totala fraktkapaciteten vilket axeltryck och vilken metervikt som tillåts, i kombination med möjlig tåglängd. Även hastighetsbilden har inverkan. Malmbanans axeltryck har till exempel höjts väsentligt på senare år.

Jasså.
När STAX i slutet på 1960-talet ökades till 25 ton blev STVM 12 ton/m. När STAX ökades till 30 ton förblev STVM 12 ton/m. Alltså ökades inte tågvikten för de lika långa tågen men trots det kallades det att banan upprustades för tyngre tåg.

Nu när man inför STAX 32,5 ton blir STVM 13 ton/m. Således är det först i slutet av 2017 som bandelen Gällivare - Luleå trafikeras med tyngre tåg. Sträckan Kiruna - Narvik har fortfarande STVM 12 ton/m, d v s samma som infördes ca 1970.

De slipers som nu används på Malmbanan klarar STAX 35 ton så någon gång i framtiden kanske STVM blir 14 ton/m

Nämnas kan att Malmbanan byggdes med 40,5 kg/m räler för att medgiva STAX 20 ton. Men den möjligheten utnyttjades ej.

STVM = största vikt per meter.
STAX = största axellast.

[image]


Hela tråden: