Malmbanan antal tåg - Haprandabanan som Malmana? (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, January 25, 2018, 13:50 (2255 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag måste väl "stoltsera" lite med att den nya Haparandabanan inte är Trafikverkets idé, utan det projektet väcktes till liv redan under Banverkets tid. Nu minns jag inte detaljerna, men en upprustning av gamla Haparandabanan mellan Morjärv och Haparanda över Karungi (ca 10 mil) skulle ha kostat en hel del. Dessutom skulle man ha drift både på denna och banan Morjärv - Karlsborgsbruk. Genom den nya banan Kalix - Haparanda kortades upprustnings-/nybyggnadsbehovet med ungefär fem mil.
Så, om man ska ha järnväg till Haparanda/Torneå är nog inte den valda lösningen så dum.
Sven B

SSAB stålverk i Brahestad tar ca 2,5 miljoner ton pellets per år med fartyg och pråm från Luleå.

Haparandabanan lär vara tillåten för STAX 25 ton och STVM 8 ton/m.
Med hänsyn till att Malmbanan Gällivare - Riksgränsen var dimensionerad för STAX 20 och STVM 8 ton/m med 40,5 kg/m räler borde Haparandabanan kunna tåla mer än STAX 25 ton och STVM 8 ton/m vid malmtågshastighet. Samma borde gälla för den finska sträckan Haparanda - Brahestad. Vad det verkar så är hela sträckan till Brahestad liksom Haparandabanan belagd med 60 kg/m räls.
Kanske Trafikverket och dess finska motsvarighet Trafikverket kan tillåta högre STAX och STVM för långsamma malmtåg?
I samband med tänkta transporter av malm från Kaunisvaara till finsk hamn var en tilltänkt järnvägstrafikutövare i kontakt med finska Trafikverket om högre STAX men saken drevs inte vidare när det blev klart att malmen skulle skeppas ut över Narvik.
Skillnaden i spårvidd kan överbryggas med omlastning eller spårviddsväxlande hjulsatser. En sådan hjulsats kostar ungefär tre gånger så mycket som en vanlig hjulsats, alltså lite mer än 100000 SEK. För att minska påkänningar och slitage är det fördelaktigt om spårvidden ändras när hjulen är avlastade och att skiftet sker med först ena sidans hjul och sedan den andra sidans. Spårviddsväxeln är då dubbelt så lång som den nu befintliga i Tornio men lik den i Mockava i Litauen.

Om något trafikföretag är suget så finns möjlighet att konkurrera med sjöfrakt. Om man räknar med 310 trafikdagar blir den transporterade mängden ca 8000 ton malm per dag.
Ju högre STAX/STVM som kan tillåtas desto större möjlighet för järnvägen att klå sjöfarten.


Hela tråden: