Malmbanan antal mellanblocksignaler (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Thursday, January 25, 2018, 23:52 (2276 dagar sedan) @ Per Wirback

Enligt en Elektrotekniska Byrån PM från 1951 så avsåg man att bygga tre blocksträckor och två blockposter mellan stationerna. (Ett tidigare förslag med 6 st blockposter per sträcka hade man då gått ifrån)

En pdf med två Ebr-dokument från 1949. Första sju sidorna handlar om fjärrblockering (CTC). Den ovan nämnda promemorian börjar på sidan 8, och gäller automatisk linjeblockering med mellanblockposter samt tredje tågspår vid många stationer - i viss utsträckning förberett för CTC. Kapacitetsökningen skulle ske med tyngre tåg, inte som tidigare planerat fler tåg, därför krävdes inte längre sex blockposter per stationssträcka. Automatisk linjeblockering Kiruna - Riksgränsen hade för övrigt varit på väg att införas redan 1920.

SJ grafiska tidtabell 1971 - 1972 visar att det i allmänhet fanns två mellanblocksignaler (markerade med "blsi" mellan driftplatssignaturerna till vänster) per stationssträcka Kiruna - Björnfjell, en mellanblocksignal per stationssträcka Björnfjell - Narvik och Gällivare - Luleå. Mellan Kiruna och Gällivare fanns inga mellanblocksignaler


Hela tråden: