Malmbanan antal mellanblocksignaler (Järnväg allmänt)

av Martin Långström, Friday, January 26, 2018, 14:13 (2254 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

SJ grafiska tidtabell 1971 - 1972 visar att det i allmänhet fanns två mellanblocksignaler (markerade med "blsi" mellan driftplatssignaturerna till vänster) per stationssträcka Kiruna - Björnfjell, en mellanblocksignal per stationssträcka Björnfjell - Narvik och Gällivare - Luleå. Mellan Kiruna och Gällivare fanns inga mellanblocksignaler

Och än idag så är det på exakt samma sätt, bortsett från några "små" förändringar, som t.ex. att kring Kiruna är det ändrat genom omläggningen av järnvägen. Djupvik blokkpost mellan Straumsnes & Narvik är ersatt med en stasjon. Mellan Gällivare & Harrträsk så har det tillkommit fler block samt även en driftplats. Tolikbeget tillkom som driftplats och ersatte blocksignalen mellan Murjek & Näsberg. Mellan Boden & Sävast så har driftplatsen Sävastklinten ersatt blocks infallen och när Notviken förlängdes och flyttades närmare Luleå så försvann blocksignalen där.

Så det enda som har gjorts för kapaciteten när det gäller antal tåg som kan köra på banan sen fjärrstyrning infördes, så är det borttagande av spår på mötesplatser samt nybyggnad av 4 mötesplatser.

Att bygga dubbelspår är väldigt önskvärt, framförallt mellan Kiruna & Narvik, samt mellan Boden & Luleå.

Inte bara för att trafiken väntas öka och att det redan är överbelastat vissa tider på dygnet, utan även för att de långsamma malmtågen smidigt ska samsas om spåren med de snabba godstågen & persontågen. Dessutom om man bygger dubbelspår, så behöver inte de tunga malmtågen stanna och slösa energi för att starta igen.


Hela tråden: