Malmbanan, godsmängd (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, January 26, 2018, 15:09 (2253 dagar sedan) @ Martin Långström

SJ grafiska tidtabell 1971 - 1972om har gjorts för kapaciteten när det gäller antal tåg som kan köra på banan sen fjärrstyrning infördes, så är det borttagande av spår på mötesplatser samt nybyggnad av 4 mötesplatser.


Att bygga dubbelspår är väldigt önskvärt, framförallt mellan Kiruna & Narvik, samt mellan Boden & Luleå.

Inte bara för att trafiken väntas öka och att det redan är överbelastat vissa tider på dygnet.......

Något kanske kommer. Föreningen Bergshanteringens Vänner sammanträder denna vecka vid
Hindersmässan i Örebro. Ca 500 företagsledare och bergsingenjörer inom Järn och Stål.
Länstidningen NA (Nerikes Allehanda) skriver i dag:
"Statliga LKAB planerar att under 2020-talet [Två år dit!] öppna nya gruvgångar i Kiruna
och Gällivare, en dryg kilometer rakt ned under jordytan. Det blir landets överlägset största
industriella investering om regeringen vågar ta steget".
"Planer finns att återöppna gruvan i Pajala, två år efter konkursen".

Kapitalet bedöms billigt p g a det låga ränteläget.

Också nämns att Oxelösund utreder även skrot som råvara. Någon återupptagen gruvdrift i
Mellansverige nämns inte.


Hela tråden: