Gsö 18384 museivagn i Södertälje (Fordon: vagnar)

av Sid @, tisdag, februari 27, 2018, 16:52 (1330 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Torekällbergets friluftsmuseum i Södertälje avser att öka sina samlingar med en del järnvägsmateriel. Man kommer att anskaffa en del fordon från föreningar och har då börjat med att från SÅS inköpa den 1900 hos Gjuteribolaget i Landskrona byggda SJ-finkan 18384 av 1898 års standardtyp med sista littera Gsö. Denna har inte längre någon praktisk uppgift att fylla hos SÅS, som saknar möjlighet att i organiserad form visa den som museiföremål.
Den anskaffades till SÅS i föreningens barndom i mitten av 1970-talet och användes länge som förråd, p s s som hos många andra museiföreningar. När Igelstabron blev klar blev det hos dåvarande Banverket en del tjänstevagnar över, som det på den tiden kostade pengar att få skrotade. SÅS kunde då istället från BV överta några 50-talsfinkor, urspr litt Ge, sedermera Gs, som var bättre lämpade som förråd, och Gsö-n tömdes och blev bara stående och på sista tiden tillfällig "migrantbostad". Det var då en välkommen möjlighet att låta den komma på museum där då resurser har avsatts att renovera fordonen.
I en tråd från november har det skrivits en del om dessa finkor och ombyggnad av dem på senare år, men vi undrar vad som hände med den sedan den hade slopats som trafikvagn hos SJ. Dess bakgrund kan ju vara intressant att kunna presentera på museet. Den blev ju i "modern tid" försedd med plåtlagergafflar och rullagerhjulpar samt ombyggd för möjlig transport av spannmål i lösvikt med ett par bottentömningstrattar i golvet, men sedan? Många museifordon blev ju efter slopning tjänste- eller bangårdsvagnar, men denna finka visar inga spår av skyltar, som t ex skruvhål, efter sådant.
Har därför någon av detta forums kunniga skribenter mer information om den vore det intressant att ta del av!
/hälsar CEO i SÅS

Den slopadas 1965, men står fortfarande kvar i SJ:s register 01 jan 1973 som slopad med ej åtgärdad (dvs ej skrotad, såld eller omb till Bgv/Tjv). Antar att den fortsatte stå oförändrad fram tills den såldes till SÅS i mitten av 70-talet.


Hela tråden:

 

powered by my little forum