Om en renovering i Norrbotten (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Martin Långström / MBV ⌂, Monday, January 05, 2009, 05:54 (5589 dagar sedan)

Under 2006 togs ett beslut i MBV att avveckla teak-trätåget och istället satsa på ståltåget av 50-talsmodell. Detta medförde bl.a. att Ro2 2702 överfördes till SJVM och i utbyte tog MBV hand om RB4 3581, för att kunna behålla en viss mängd reataurangplatser, dessutom som ett komplement på längre resor som kafé, bar, sällskapsvagn eller på kortare som enklare servering.

Då vi har satsat på 50-talsvagnar så stämmer inte en RB4:a in riktigt då det är en produkt från 80-talet, men dess utseende påminner starkt om en 50-talsvagn med sina rillor och att vagnen faktist härstammar från en Co8cs byggd på 40-talet, dessutom så kommer vi att måla och märka vagnen som en vagn i slutet av 50-talet, vilket gör att vagnen kommer ha ett utseende som den aldrig har haft, men som vi anser i detta fall bättre än att köra med den som på 80-talet och kraftigt avvika från övriga vagnar.
Vagnen kommer dessutom få en inredning som den heller aldrig haft, detta p.g.a. den var iprincip ett tomt skal när den kom till MBV.

Här kommer jag lägga upp lite bilder på vagnen från dess renovering m.m. tagna av mig och några till.

[img]http://www.silverpilarna.se/mbv/RBo4/060911_Ga_JL_01.jpg[/img]
Första bilden, vagnen har precis växlats fram inför avfärden från TÅG 150 i Gävle. Foto: Jan Långström 060911

[img]http://www.silverpilarna.se/mbv/RBo4/060912_Msl_JL_01.jpg[/img]
I Mellansel växlades det ur en vagn för vidarebefodring Ö-vik. Foto: Jan Långström 060912

http://www.nbjvm.se


Hela tråden: