Hitlers och Nazisternas specialtåg i Tyskland (Historiskt material)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, March 07, 2018, 14:15 (2234 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vagnen med badkar var Hermann Görings personliga vagn. Den var tung och sexaxlig. Han var chef för Luftwaffe, så vagnens ena ände var ett stort konferensrum med ett stort kartbord. Sen var det Görings sovrum och badrum. När han ville bada - vilket han ville ibland - så stoppade han tåget och all trafik på banan ifråga. Det fick ju inte skvalpa! Sen var det kaos i förbindelserna i något dygn framöver; det sket han i. Den andra änden var en stor klädkammare; Göring var ju tämligen fåfäng, om man säger så.

Även Hitler hade en vagn med (mindre) badkar. Han var missnöjd med badkaret, så man tog upp hål i taket och lyfte ut det. Efter att ha satt in en nytt badkar och svetsat igen taket, blev det vibrationer och buller från taket. Vad göra? Jo - bygga en ny vagn!

Det fanns också en "badvagn". Den var också tung, och därför sexaxlig. Inredningen bestod enbart av duschar och badkar ( det fanns visst en frisör också ), vagnen hade kommit till därför att man insåg att om man var på resande fot till besatta områden i Ryssland under kanske några veckor, så behövdes en vagn för att man skulle kunna sköta sin personliga hygien.

Totalt var det 65 eller 66 vagnar för alla möjliga ändamål. Höjdarna inom nazistpartiet hade var sin salongsvagn. Sen fanns det några restaurangvagnar, några sovvagnar i olika utföranden, varav ett par med särskilt frukostrum i ena änden. Sen fanns det vagnar för olika funktioner: en vagn var en cafévagn med öppningsbart tak. Den hade inte bälgar i caféänden, utan måste alltid gå sist; andra vagnar var vagnar för radio- och fjärrskriftkommunikation. Sådant behövde ström, så det fanns vagnar med dieselaggregat och generator. Det fanns några garagevagnar för personbilar. Ja - och så fanns det "Flak-Wagen". Därmed menas inte en flakvagn utan "Flieger-Abwehr-Kanone-Wagen". Det var också strömlinjeformade vagnar ( "Schürzenwagen" ) men där sidorna inte nådde högre än till fönsterhöjd, eftersom det fanns en luftvärnskanon i varje ände av vagnen. En sådan vagn gästade Sverige 1955 inför inspelning av en film "på loket mellan Göteborg och Stockholm" till SJ:s jubileum 1956. Kanonerna var borta och ersatta av en filmkamera i ena änden. Ammunitionslådorna fanns kvar. Vagnen sköts framför ett Bs-lok (föraren kunde ju se "över" vagnen), enda gången ett sådant besökt Stockholm? Det finns många bilder av detta ekipage på samlingsportalen.

Det finns en hemsida om vagnarna:
https://www.drg-salonwagen.eu

Hemsidan har text, ritningar och foton på alla vagnarna.

Men jag själv når den inte just nu. Något har hänt, med min PC eller med hemsidan...

Det finns också en bok "Der rote Teppich" av Paul Dost (Francksche 1965) som något mer kortfattat beskriver vagnarna.

Berra


Hela tråden: