Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg (Fordon: vagnar)

av mamma Ulla, Friday, March 09, 2018, 13:44 (2211 dagar sedan) @ Lars Ågren

Från någon gång i mitten av 1950-talet ansågs Bo6 inte vara rammsäkert på grund av de dubbla ingångsdörrarna och den stora vestibulen i båda vagnsändarna. Därför fanns oftast också av den anledningen en F-vagn i den ena änden av tåget. Om en Bo6 gick närmast loket skulle vagnsdörrarna i den vestibul, som gick närmast loket vara låsta, så att inte någon resenär kunde vistas i den vestibulen.

Åtminstone i Stockholmstrakten var det lite snitsigt gjort, så att man kunde gå på vagnen och in genom vestibulen, men inte åt andra hållet. Anledningen lär ha varit att en gång när dörren var låst så hade någon kommit springande i sista sekunden och sen fått åka på fotsteget till nästa hållplats, och det var ju inte så bra.


Hela tråden: