B 1037 Regulatorn (Fordon: lok)

av morrgan, Monday, January 05, 2009, 12:45 (5588 dagar sedan) @ Victor S

När man sedan kör skall regulatorn stå på fullt öppet, alla mellanlägen är slöseri med energi och man får inte fullt ånglådetryck och kraft fram till cylindrarna.


Hur blir det då med hastighetsbegränsningar? Hur kan man köra saktare med fullt pådrag hela tiden? Ändrar man omkastarens läge då eller?

Victor S

Då stänger man regulatorn och rullar en bit, ingen ångförbrukning, Skruven läggs också i mitten. När det är dags att köra igen skruvar man ut till lämplig fyllning för att hålla hastiheten med full regulator.
På vissa museibanor kan det ibland vara svårt att köra skarpt med full regulator man kör då lätt för fort, utan man får ligga och "fis-köra" med regulatorn istället.
Detta är inte optimalt men tågets resenärer märker inget och showen måste gå vidare.

morrgan


Hela tråden: