Fråga om "godsfinka" i Bo6-tåg (Fordon: vagnar)

av Börje Sundberg, Monday, March 12, 2018, 16:30 (2208 dagar sedan) @ mamma Ulla

Före X1-orna bestod lokaltågen i Stockholmsområdet vanligen av D-lok och åtta Bo6 samt en F1. F1-an i södra änden vill jag minnas. Ibland kunde en Bo6 mitt i tåget vara ersatt av en Bo15. Något som blev fatalt i Solna vid ett tillfälle när en Ra med tomtåg från Hagalund körde in i bakänden på det stillastående lokaltåget. F1-an användes för att transportera godskollin och som tjänstekupé för tågpersonalen.
Så småningom ersattes F1 och en Bo6 av en Bo13 där kupén i södra vagnsänden användes för godskollin och som tjänstekupé.
I Bo6 vestibuler fanns skyltar som meddelade att det inte var tillåtet att vistas i vestibulen när den gick intill lok. Dörren mellan vestibulerna och kupéerna var möjlig att låsa "enkelriktat" så att man kunde fortsätta från vestibulen in i kupén, men inte gå från kupén ut i vestibulen. Detta för att ingen skulle kunna förbereda avstigning stående i den vestibul som var närmast lok.
Börje Sundberg


Hela tråden: