B 1037 Regulatorn - E/E2 (Fordon: lok)
När man sedan kör skall regulatorn stå på fullt öppet, alla mellanlägen är slöseri med energi och man får inte fullt ånglådetryck och kraft fram till cylindrarna.
Hur blir det då med hastighetsbegränsningar? Hur kan man köra saktare med fullt pådrag hela tiden? Ändrar man omkastarens läge då eller?Victor S
Då stänger man regulatorn och rullar en bit, ingen ångförbrukning, Skruven läggs också i mitten. När det är dags att köra igen skruvar man ut till lämplig fyllning för att hålla hastiheten med full regulator.
På vissa museibanor kan det ibland vara svårt att köra skarpt med full regulator man kör då lätt för fort, utan man får ligga och "fis-köra" med regulatorn istället.
Detta är inte optimalt men tågets resenärer märker inget och showen måste gå vidare.morrgan
På E/E2 ligger man å rullar med normalt ett par kilo på ånglådan.Och givet är ju att om man inte behöver fullt tryck i ånglådan så har man inte full regulator men Morrgan beskriver normala tillståndet vid körning (sen skiljer det säkert mellan olika skolor, jag tycker mig då ha sett skillnad på olika förare)
Med E/E2 är det extra viktigt att inte rulla långa sträckor med stängd regulator eftersom krafterna på vevstakslager m.m. blir direkt skadliga när maskineriet drar runt cylindrarna istället för tvärtom...
Jag vet inte om det är fler loktyper som lider av detta fenomen, det får andra svara på...
Hela tråden:
- B 1037 Regulatorn -
morrgan,
2009-01-05, 08:15
- B 1037 Regulatorn -
Victor S,
2009-01-05, 12:18
- B 1037 Regulatorn -
morrgan,
2009-01-05, 12:45
- B 1037 Regulatorn -
Anders Ö/NJM,
2009-01-05, 13:17
- B 1037 Regulatorn - E/E2 - J Hjelm, 2009-01-05, 13:24
- B 1037 Regulatorn -
Stefan Skoglund,
2009-01-06, 02:11
- B 1037 Regulatorn - Stora Borås, 2009-01-06, 13:40
- B 1037 Regulatorn -
Nicke2,
2009-01-07, 15:38
- B 1037 Regulatorn -
Stora Borås,
2009-01-07, 19:33
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 19:55
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Stora Borås,
2009-01-07, 20:08
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 20:33
- aktiv! -
Staffan Granath,
2009-01-07, 20:37
- aktiv!...igen -
Nicke2,
2009-01-07, 21:53
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... -
Bobo L,
2009-01-07, 22:16
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... - Nicke2, 2009-01-07, 22:20
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... - BKN, 2009-01-08, 00:34
- Lokutbildning! - Hans Wicklund, 2009-01-08, 09:28
- aktiv!...igen - SSS-medlem, 2009-01-08, 01:46
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... -
Bobo L,
2009-01-07, 22:16
- aktiv!...igen -
Nicke2,
2009-01-07, 21:53
- aktiv! -
Staffan Granath,
2009-01-07, 20:37
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Kurt G. Möller,
2009-01-07, 21:59
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 22:12
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! - Anders Ljung, 2009-01-08, 01:31
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 22:12
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 20:33
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! - Micke Carlsson., 2009-01-07, 22:28
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Stora Borås,
2009-01-07, 20:08
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 19:55
- B 1037 Regulatorn -
Stora Borås,
2009-01-07, 19:33
- B 1037 Regulatorn -
Stefan Skoglund,
2009-01-09, 01:48
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? -
Ragnar Andenæs,
2009-01-09, 09:16
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? - Stora Borås, 2009-01-09, 11:51
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? -
Kurt G. Möller,
2009-01-09, 12:01
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? - RaA, 2009-01-09, 14:15
- B 1037 Regulatorn - Kurt G. Möller, 2009-01-09, 12:05
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? -
Ragnar Andenæs,
2009-01-09, 09:16
- B 1037 Regulatorn -
Anders Ö/NJM,
2009-01-05, 13:17
- B 1037 Regulatorn -
morrgan,
2009-01-05, 12:45
- B 1037 Regulatorn -
Victor S,
2009-01-05, 12:18