B 1037 Regulatorn - E/E2 (Fordon: lok)

av J Hjelm, måndag, januari 05, 2009, 13:24 (4436 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

När man sedan kör skall regulatorn stå på fullt öppet, alla mellanlägen är slöseri med energi och man får inte fullt ånglådetryck och kraft fram till cylindrarna.


Hur blir det då med hastighetsbegränsningar? Hur kan man köra saktare med fullt pådrag hela tiden? Ändrar man omkastarens läge då eller?

Victor S


Då stänger man regulatorn och rullar en bit, ingen ångförbrukning, Skruven läggs också i mitten. När det är dags att köra igen skruvar man ut till lämplig fyllning för att hålla hastiheten med full regulator.
På vissa museibanor kan det ibland vara svårt att köra skarpt med full regulator man kör då lätt för fort, utan man får ligga och "fis-köra" med regulatorn istället.
Detta är inte optimalt men tågets resenärer märker inget och showen måste gå vidare.

morrgan


På E/E2 ligger man å rullar med normalt ett par kilo på ånglådan.

Och givet är ju att om man inte behöver fullt tryck i ånglådan så har man inte full regulator men Morrgan beskriver normala tillståndet vid körning (sen skiljer det säkert mellan olika skolor, jag tycker mig då ha sett skillnad på olika förare)

Med E/E2 är det extra viktigt att inte rulla långa sträckor med stängd regulator eftersom krafterna på vevstakslager m.m. blir direkt skadliga när maskineriet drar runt cylindrarna istället för tvärtom...

Jag vet inte om det är fler loktyper som lider av detta fenomen, det får andra svara på...


Hela tråden:

 

powered by my little forum