Tåg Haparanda-Rovaniemi? – hypotetiska tåg men tekniskt OK! (Järnväg allmänt)

av Arne, Tuesday, March 13, 2018, 23:33 (2234 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Mitt inlägg (och min fråga) handlade inte så mycket om vad Jörn Donner menade med sin essä - det ligger en bit vid sidan av detta forums ämnesområde.

Utan jag undrade om det någon gång gått direkta (reguljära) resandetåg Haparanda - Rovaniemi. Och svaret på den frågan tror jag inte vi får genom att fråga Jörn Donner!

Min slutsats är att det - hittills - är osannolikt med sådana direkta resandetåg.

/TKO

Du får nog acceptera att det var ditt eget startinlägg med citatet om tåg till Rovaniemi hämtat från Jörn Donners SvD-understreckare som startade hela den här tråddiskussionen. Det blir därför legitimt att kommentera vad Donner då skrivit. Och om man då läser Donners text så kan man nog inte påstå att han hävdar att det gått 'direkta' tåg från Haparanda till denna nordfinska ort, Rovaniemi. Det är bara din personliga tolkning av tågrelationen. :-)

Citat: "En gång i tiden (den upplevde jag) gick det tåg från Haparanda till Rovaniemi på den finskryska spårbredden som möjliggjorde fortsättning till Kina och Vladivostok".

Han skriver ju endast att det gick tåg till Rovaniemi från Haparanda. Jag har ingen anledning att betvivla detta faktum; Jörn Donner bör rimligen som finländare veta detta. Och JD skriver ju inte heller vad för slags tåg han menar. Är det resandetåg med byte på sträckan eller godståg kanske? Men det är ju naturligtvis fritt för oss andra att undra om det fanns 'direkttåg' för passagerare på denna sträcka vid den tid som Donner refererar till.

Och det är jag benägen att hålla med om är mindre troligt; i varje fall hela vägen på bredspåret från Haparanda till Tornio. Vad som däremot kan ha funnits från Tornio till Kemi och vidare till Rovaniemi överlåter jag med varm hand att utreda för dem med aktuella tidtabeller från VR!


Hela tråden: