Dörrar på HC-rälsbuss Y – är 'vikdörrar' bättre!? (Järnväg allmänt)

av Arne, Sunday, March 18, 2018, 19:57 (2202 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Efter en stunds letande på nätet senare igår kväll hittade jag en bild som jag tycker stärker min hypotes. Det är en bild av ett rälsbusståg på Skäralid station på sträckan Klippan-Eslöv från 1952. På Y-bussen närmast fotografen ser det ut som den främre dörren är öppen, och att den är öppnad inåt, vilket tyder på att det är en klavérdörr.

[img]http://www.bygdeband.se/wp-content/uploads/uploaded/131/402034_skaralids_jarnvagsstation_1952_001-800x507.jpg[/img]

Källa: Bygdeband.se Fotograf: Okänd

Ordet 'klaverdörr' är lite speciellt kan man tycka; men det får ju en förstås att tänka på ett gamla tiders handklaver och detta enkla dragspels vikta bälgkonstruktion. En bra bild av en dörrdesign kan man alltså tycka.

Men enligt vad jag läst i Postvagnen en gång i detta sekels början (inlägg av järnvägsexperten Kurt Möller. RIP!) så används i detta sammanhang även uttrycket 'vikdörr' som jag tycker är ett bättre uttryck för dessa fordonsdörrar.

Vad tycker Järnvägshistoriska forumets experter om detta fackuttryck? Är alltså 'klaverdörr' (obs! att det inte ska vara é med akut accent i 'klaver' enligt SAOL) bättre än ordet 'vikdörr' eller tvärtom? Personligen håller jag på 'vikdörr' som trots allt för yngre människor torde vara lättare att förstå!? Men har jag trampat i det bildliga ordklaveret nu? :-)


Hela tråden: