Om en renovering i Norrbotten (Järnvägs- och Museiföreningar)

av morrgan @, Göteborg, måndag, januari 05, 2009, 18:05 (4433 dagar sedan) @ Martin Långström / MBV

Jaa... några av dom gamla Co8:orna tycks ha inte nio liv utan nitton...Som liten parvel åkte man Sthlm - Skåne i dom på sena 40-talet - då var dom det finaste som fanns...

Intressant. Delar av korgen är alltså 60 år nu?

Hoppas där inte är nån asbest kvar... Kolla noga! Dvs. sitter det kvar lite på ställen som ni inte behöver röra för ny eldragning e d så måla över den m nån seg gucka bara. Däemot får ni inte borra eller så i den.

Jo, nog var det fina vagnar, har tyvärr bara upplevt dessa som B15, men man fick en liten känsla om hur det var, speciellt i kupeerna. Salongen fick jag uppleva i en AB7 istället. Som 75:a så har man missat en hel del av den "riktiga" tågverksamheten och istället fått ta del av den inom museiebranchen.

Om det är någon asbest kvar i vagnen vet jag inte då vi inte har stött på något ännu, men omöjligt är det inte att det är kvar bakom elementen, speciellt i sittplatsutrymmet. Kan även hända att RB4:orna som levde kvar längst blev sanerade då man rev bort insidan under fönstrena för att sätta nya fästen när man bytte från B3-stolar till B7-stolar. Mer om detta i kommande avsnitt.

RB4orna är lika mycket nybygda som A-B3 vagnarna, det är bara bottenplattan och taket som har återanvänds när vagnarna byggdes om. Termostatstyrka 220 volt kanimer i värmesystemet, 24 volt likriktarbelysning mm. Det finns ingen asbets i dessa vagnar.
morrgan


Hela tråden:

 

powered by my little forum