B 1037 Regulatorn (Fordon: lok)
Då stänger man regulatorn och rullar en bit, ingen ångförbrukning, Skruven läggs också i mitten. När det är dags att köra igen skruvar man ut till lämplig fyllning för att hålla hastiheten med full regulator.
Man lägger väl ändå ut till full fyllning när man rullar
för att det skall bromsa så lite som möjligt, det blir vakum inuti cylindern annars !! och då drar man in en massa grus via pysarna in i cylindrarna.
På vissa museibanor kan det ibland vara svårt att köra skarpt med full regulator man kör då lätt för fort, utan man får ligga och "fis-köra" med regulatorn istället.
Många förare klarar idag av att köra med full regulator och
minimal fyllning. Jag har tom sett folk som kör med omkastningen i
mittläge och 11.5 kg i ånglådan. VGJ 24 gillar den behandlingen skarpt i
backen upp till Arelid söderifrån tex. Det blir en ganska bra melodi
i skorsten längst fram.
Man får dra av i tid bara.
--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.
Hela tråden:
- B 1037 Regulatorn -
morrgan,
2009-01-05, 08:15
- B 1037 Regulatorn -
Victor S,
2009-01-05, 12:18
- B 1037 Regulatorn -
morrgan,
2009-01-05, 12:45
- B 1037 Regulatorn -
Anders Ö/NJM,
2009-01-05, 13:17
- B 1037 Regulatorn - E/E2 - J Hjelm, 2009-01-05, 13:24
- B 1037 Regulatorn -
Stefan Skoglund,
2009-01-06, 02:11
- B 1037 Regulatorn - Stora Borås, 2009-01-06, 13:40
- B 1037 Regulatorn -
Nicke2,
2009-01-07, 15:38
- B 1037 Regulatorn -
Stora Borås,
2009-01-07, 19:33
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 19:55
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Stora Borås,
2009-01-07, 20:08
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 20:33
- aktiv! -
Staffan Granath,
2009-01-07, 20:37
- aktiv!...igen -
Nicke2,
2009-01-07, 21:53
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... -
Bobo L,
2009-01-07, 22:16
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... - Nicke2, 2009-01-07, 22:20
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... - BKN, 2009-01-08, 00:34
- Lokutbildning! - Hans Wicklund, 2009-01-08, 09:28
- aktiv!...igen - SSS-medlem, 2009-01-08, 01:46
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... -
Bobo L,
2009-01-07, 22:16
- aktiv!...igen -
Nicke2,
2009-01-07, 21:53
- aktiv! -
Staffan Granath,
2009-01-07, 20:37
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Kurt G. Möller,
2009-01-07, 21:59
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 22:12
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! - Anders Ljung, 2009-01-08, 01:31
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 22:12
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 20:33
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! - Micke Carlsson., 2009-01-07, 22:28
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Stora Borås,
2009-01-07, 20:08
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 19:55
- B 1037 Regulatorn -
Stora Borås,
2009-01-07, 19:33
- B 1037 Regulatorn -
Stefan Skoglund,
2009-01-09, 01:48
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? -
Ragnar Andenæs,
2009-01-09, 09:16
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? - Stora Borås, 2009-01-09, 11:51
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? -
Kurt G. Möller,
2009-01-09, 12:01
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? - RaA, 2009-01-09, 14:15
- B 1037 Regulatorn - Kurt G. Möller, 2009-01-09, 12:05
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? -
Ragnar Andenæs,
2009-01-09, 09:16
- B 1037 Regulatorn -
Anders Ö/NJM,
2009-01-05, 13:17
- B 1037 Regulatorn -
morrgan,
2009-01-05, 12:45
- B 1037 Regulatorn -
Victor S,
2009-01-05, 12:18