B 1037 Regulatorn (Fordon: lok)

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, tisdag, januari 06, 2009, 02:11 (4433 dagar sedan) @ morrgan


Då stänger man regulatorn och rullar en bit, ingen ångförbrukning, Skruven läggs också i mitten. När det är dags att köra igen skruvar man ut till lämplig fyllning för att hålla hastiheten med full regulator.

Man lägger väl ändå ut till full fyllning när man rullar
för att det skall bromsa så lite som möjligt, det blir vakum inuti cylindern annars !! och då drar man in en massa grus via pysarna in i cylindrarna.

På vissa museibanor kan det ibland vara svårt att köra skarpt med full regulator man kör då lätt för fort, utan man får ligga och "fis-köra" med regulatorn istället.

Många förare klarar idag av att köra med full regulator och
minimal fyllning. Jag har tom sett folk som kör med omkastningen i
mittläge och 11.5 kg i ånglådan. VGJ 24 gillar den behandlingen skarpt i
backen upp till Arelid söderifrån tex. Det blir en ganska bra melodi
i skorsten längst fram.
Man får dra av i tid bara.

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.


Hela tråden:

 

powered by my little forum