Ur A Erikssons annotationsbok april 1978 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Sunday, April 01, 2018, 14:00 (2210 dagar sedan)

April -78

00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
000/000 ton = tågvikt/bromsvikt
/text/ = skrivet i boken
(text) = min kommentar.
Tåg 9759 går Arvidsjaur – Slagnäs med dubbla lok och Storumanloket som andralok, därför ingen
notering om vagnvikt. Fortsatta förseningar för detta tåg i Sorsele och till Storuman. Ofta över 700 ton
på Vilhelmina – Arvidsjaur och Sorsele – Storuman.
T44 har börjat användas i Vännäs-tågen, samma varje gång!

3 apr
vagnuttagning
Storuman, lok T43 222+T43 214, (dubbla T 43, multipelkörning??)
Bjurvik
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 28 ax, 255/215 ton, lok T43 214, (ena T43:an lämnas kvar?)
Lycksele, /25 min sen, 50 ax, 437/376 ton, /extratåg före/
- Vännäs, 12 min sen

4 apr
tåg 9774
Vännäs 1.20, 30 ax, 260/216 ton, lok T43 214,
Lycksele, 22 ax, 195/155 ton
- Storuman

6 apr
tåg 9761
Storuman 11.52, 44 ax, 314/254 ton, knr ”Masen”, lok T43 218
Vojmån, /10 min sen, 54 ax, 413/353 ton
Lövliden, 10 min sen/25 min sen
- Vilhelmina, 25 min sen

tåg 9762
Vilhelmina, 48 ax, 674/425 ton, lok T43 218
Storuman, /10 min sen, 50 ax, 729/516 ton
- Arvidsjaur

7 apr
tåg 9759
Arvidsjaur 4.49, lok T43 223
Slagnäs, 52 ax, 312/262 ton
Sorsele, 74 ax, 752/707 ton
- Storuman, (ingen försening!)

11 apr
tåg 9761
Storuman, 26 ax, 180/162 ton, lok T43 223
Lövliden, 455/ ton
- Vilhelmina

tåg 9762
Vilhelmina, 52 ax, 732/405 ton, lok T43 223
Storuman, 46 ax, 741/434 ton
- Arvidsjaur, 15 min tidig

12 apr
tåg 9759
Arvidsjaur 4.49, lok T43 221
Slagnäs, 78 ax, 468/403 ton
- Sorsele

vagnuttagning
Sorsele, lok T43 221
Sorsele industrispår
- Sorsele

tåg 9759
Sorsele, 38 min sen, 82 ax, 740/697 ton, lok T43 221
- Storuman, 62 min sen

13 apr
vagnuttagning
Storuman, lok T44 350
Långselberget
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 54 ax, 601/487 ton, lok T44 350
Lycksele, /27 min sen, 76 ax, 792/668 ton, /extratåg/
- Vännäs, 25 min sen

14 apr
tåg 9774
Vännäs 1.20, 44 ax, 511/430 ton, lok T44 350
Lycksele, 22 ax, 394/318 ton
- Storuman

18 apr
vagnuttagning
Storuman, lok T44 350, /FoB spärr/
Långselberget
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 28 ax, 340/325 ton, lok T44 350
Lycksele, /50 min sen, 68 ax, 729/658 ton, /extratåg/
Hällnäs, 45 min sen/
Vindeln
- Vännäs, 54 min sen

19 apr
tåg 9774
Vännäs 1.20, 40 ax, 435/304 ton, lok T43 218, /koppl 98 Svensson/, (det kan väl inte
vara T21 98?)
Lycksele, 28 ax, 277/221 ton
- Storuman

24 apr
tåg 9774
Vännäs 1.20, 50 ax, 748/544 ton, lok T43 213, /överskjutande last/
Lycksele, 46 ax, 732/483 ton
- Storuman, 14 min tidig

26 apr
tåg 9761
Storuman, 13 min sen, 42 ax, 281/235 ton, lok T43 211, /luft i kylare/
Lövliden,
- Vilhelmina

tåg 9762
Vilhelmina, 48 ax, 756/414 ton, lok T43 211
Storuman, /15 min sen, 42 ax, 705/363 ton, lok T43 218, (lokbyte orsak se ovan)
- Arvidsjaur, 10 min sen

27 apr
tåg 9759
Arvidsjaur 4.49, lok T43 213
Slagnäs, 68 ax, 414/367 ton
- Sorsele

vagnuttagning
Sorsele, lok T43 213
Sorsele industrispår
- Sorsele

tåg 9759
Sorsele, 27 min sen, 68 ax, 723/676 ton, lok T43 213
- Storuman, 46 min sen

28 apr
vagnuttagning
Storuman, lok T44 350
Bjurvik, /växl Långselberget, Bjurvik, Storumans fabriksspår/
- Storuman

tåg 9775
Storuman, 30 min sen, 28 ax, 369/344 ton, lok T44 350
Lycksele, 23 min/30 min sen, 72 ax, 680/655 ton
- Vännäs, 25 min sen
pass Vännäs – Storuman, 58 min sen

total tjänstgöringssträcka --78-04-30; 1 040 223 km


Hela tråden: