Om rullager och märken i rullbanor (Fordon: allmänt)

av HP @, Jönköping, Monday, February 11, 2008, 13:08 (5909 dagar sedan) @ Claes Thure Moberg


Slutligen måste man också hålla i minnet att ett rullager som står stilla i en utrustning som sällan används slits mer än om lagret skulle gå kontinuerligt. Detta därför att lagret utsätts för rostangrepp men också därför att de stillastående kulorna / rullarna med tiden gör märken i rullbanorna. Något som påskyndas av att utrustningen befinner sig i en omgivning med vibrationer, t.ex. i ett maskinrum. Därför måste sällan använd utrustning köras eller åtmindstone baxas med jämna mellanrum. Något som ingår i fartygets underhållssystem.

Det där med märken i rullbanor är intressant, och det är nog vettigt att fordon som ej används, baxas fram och åter då och då.

Å andra sidan har jag aldrig hört talas om att ett museifordon fått problem med ett rullager på grund av detta, och då har vi ändå gott om fordon som stått stilla mer än 20 år - med rullager - och som sedan tas i trafik. Exempelvis har vi alla beredskapsdieselloken. Tunga grejor, som länge stått på samma ställe. I och för sig i en kontrollerad luftfuktighet.

Mvh Henrik Reuterdahl


Hela tråden: