"Plåtstinsens" historia (Fotografier/bildfrågor)

av Kjell Aghult, Saturday, April 07, 2018, 10:50 (2182 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

...de platser där enbart en lyktanordning fungerade som ”påstigningsmärke” var det brandgula skenet tänt så länge man höll en strömbrytare intryckt; ett särskilt anslag uppmanade den påstigande att hålla knappen intryckt ända tills tåget hade stannat.

Så var fallet på vissa platser vid f d TÖJ, t ex Hidingsta. Jag och en knattekompis cyklade
en gång dit och "bustryckte" på knappen (Utan något tåg i sikte). Vaksamma platsvakt Asta såg oss dock från postlokalen och kom ut: "Varför står ni och lyser med den där?"

Mellanliggande Mark och Stortorp hade vanliga, mekaniska "stinsar". Sandtorp och Tybble
inget alls (Den senare vid banvaktsstugan vid gamla norrköpingsvägen, i dag inom stadsdel i Örebro).

En så typisk närbana som "Svartåmärra" fick lustigt nog först 1957 (mekaniska) påstig-
ningsmärken - överallt. I 30 år förarna fått vara själva vaksamma - småhållplatserna tillkom i
20-talets busskonkurrens.

1957 var också enda gång jag sett en platsvakt "grönflagga" (varsamhet) för tågpåstigande. I Östanvik på f d DHdJ: Vår lilla familj semestrade i vacker natur i den s k Orebygden. Plv var tillika grindvakt (plankorsningen låg nära) och måste passa alla tåg. Ö. avbemannades 1961,
då också vägskyddet automatiserades och växlarna togs bort.


Hela tråden: