"Plåtstinsens" historia (Fotografier/bildfrågor)

av Kjell Aghult, Sunday, April 08, 2018, 12:31 (2203 dagar sedan) @ Ola Almquist

...Det låter rimligare. 1965 var sidospåret borta vilket ses på denna bild...

I princip var ju varje fast objekt eget kostnadsställe - vars nytta måste värderas. Och
prioriteringar alltid nödvändiga.

Uppdelningen Svelast-bil/"smågodståg" gav givetvis debatt - dubbelorganisation? Men totalt
minskade personalbehovet. Småtågen infogades alltmer i de större stationernas lokomotorjobb.
Och vissa styckegodskunder "i skogen" kunde fås/behållas bara med Svelast-bil: Som körde direkt
t/fr terminalen. Ett exempel är (dagens börsnoterade) Fagerhults Armatur: Firman direktbetjänades från Svelasts Jönköpingsterminal: Godset såg i vart fall på senare år aldrig Habo stn. Och fraktsedlarna behandlades i Jö.

Jag än inte sett någon bra förklaring till varför järnvägens styckegods golvades - i alla
fyra nordiska järnvägsländerna.


Hela tråden: