"Plåtstinsens" historia (Fotografier/bildfrågor)

av Kjell Aghult, Tuesday, April 10, 2018, 07:27 (2180 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag än inte sett någon bra förklaring till varför järnvägens styckegods golvades - i alla

fyra nordiska järnvägsländerna.


Järnvägstransporten innebar väl som regel högre pris, långsammare leveranser, kanske även mer godsskador och ovanpå detta en hel del oförutsägbara förseningar. Det gjorde kanske inte så mycket på den tiden då kunderna inte kände till något annat, men så snart de såg ljuset var det väl strängt taget över.

En kollega arbetade på dåvarande styckegodset på Stockholm N. Hon gladdes att SJ till sist
lyckats få Äggcentralen (!) som kund, "p g a för mycket godsskador på bilarna". Mindes hon fel?


I ASG:s 50-årsbok antyds det att 1966 års vinter kan ha blivit en vändpunkt, det var ju mycket riktigt ett stort "tågstrul" det året.

I vart fall SJ Örebro miste då ASG samlastningsvagnar. Just av kvalitetsskäl.

Men huru i de andra tre länderna? I Finland lär järnvägsstyckegodset ha varit kvar till
för bara några år sedan. I Danmark överlevde det SJs 15 år. Norge hade inlett raden redan 1972.


Hela tråden: