"Plåtstinsens" historia (Fotografier/bildfrågor)

av Överkörmästaren, Wednesday, April 11, 2018, 22:30 (2178 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Skickade min cykel 1967 med SJ fraktgods från Sösdala till Falsterbo, efter en vecka kom den fram i misserabelt skick, bara att slänga på tippen i Skanör och kräva SJ på en ny dylik.
Så illa behandlade man godset på järnvägen.

Det måste ha hänt något ovanligt (Jfr Äggcentralens transportörsbyte). Ingen fraktförare kan i längden helt undgå godsskador. Under min pryo 1967 på ASG i Örebro kunde man då och då få höra: "Det har dom slagit sönder på stockholmsbilen (göteborgsbilen etc)". Liksom SJ
hade ASG s k godsreglerare: Saknat, övertaligt och skadat gods var deras sysslor.

På järnväg skakas godset omkring i vertikalled; på lastbil är väl just den rörelsen ett mindre problem medan ungefär vad som helst kan hända på alla andra ledder. Det var kanske därför äggen klarade sig så bra på järnväg; de är förpackade på ett sätt som tar upp stötar bra i just vertikalled men ganska uselt vid slag mot framstam, sidolämmar eller intilliggande gods.

Sen har ju även ASG genom tiderna uttytts "Alltid skadat gods"; ingen rök utan eld kanske...


Hela tråden: