Injektorfundering (Fordon: lok)

av J Hjelm, onsdag, januari 07, 2009, 13:18 (4437 dagar sedan) @ Nicke2

Eftersom jag är novis på området så vore jag tacksam om någon kunde förklara principen för hur injektorn fungerar, samt. hur man "kör" densamma.
Jag antar att det förekommer ett flertal olika typer av injektorer. Vilken/vilka är vanligast förekommande på svenska ånglok och varför?

Tack på förhand!

Enkelt förklarat kör man ånga genom en ett munstycke för att öka hastigheten på ångstrålen. Strålen går genom en kammare där den blandas med vatten och sedan skickas tillbaka in i pannan. Om man inte ökade hastigheten på ångan skulle det inte fungera eftersom man, så att säga, får samma tryck på båda sidor.

På svenska lok är Greshams injektor absolut vanligast. Varför vet jag inte, men i allmänhet fungerar de mycket bra.
Loken på High Chaparral, där jag jobbar ibland, har Friedmans injektorer. Som inte alls är lika enkla att hantera utan kräver mer "pill" och omsorg för att funka bra...


Hela tråden:

 

powered by my little forum