Stationers klassificering (Järnvägspersonal)

av Sune Nylén, Wednesday, May 02, 2018, 23:36 (2179 dagar sedan) @ Ola Almquist

NÄR det infördes vet jag ej. Däremot fanns det två olika system. Till och med inom Tfvgdg. BJ och GDJ räknade som SJ. Över klass Bs G till 1930 med Överinspektor samt 1,2 3,4 som förestods av Stationsinspektor samt 5,6 och 7 med Stationsmästare, sedan fanns det på stationer som minskat så i betydelse på senare tid - 30 talet - att de förestods av kontorsbiträden kontorister eller stationsförmän eller som 1942 Klenshyttan, Skatviken, Brattforshyttan, Mölnbacka och Vålberg, av stationskarlar.
Kil Fryksdalen och Södra Dalarnes i överensstämmelse med bestämmelserna i Centralt Avtal mellan Sv. J. Arbetsgivareförening och Kontorspersonalförbundet. De räknade åt andra hållet, så något generellt svar kan jag inte ge. Ännu krångligare var beräkningsgrunderna för klassificering. I mitten av 40 talet vill jag minnas man vände på det så 1 klass var minst station och 8 de. störst.


Hela tråden: