Hässleholms ställverk - driftsäkert? (Signaler/säkerhet)
Var det driftsäkert?
Ställverksapparaten var något av en prototyp för senare el-el-ställverk, och hade vissa brister. Det faktum att spårledningar saknades gjorde också att anläggningen blev svårarbetad. Tågklareraren måste lämna medgivande till infarter. Detta gjordes med frigivningsfält placerade i en kur på en av plattformarna. Frigivningsfälten påverkade reläer i de små lådor som sitter ovanpå ställverksapparaten.
Det var under 1950- och 1960-talen mycket klagomål från distriktet, stationsledningen och personalen över den krångliga hantering som var nödvändig p g a anläggningens utformning. Likväl dröjde det in på 1970-talet innan SJ investerade i ersättning med ett reläställverk. Man kan jämföra med Lund C, som fick ett elel-ställverk några år efter Hässleholm, och då med en gediget utförd ställverksapparat och spårledningar i samtliga tågspår, så att tågklarerarens frigivning av tågvägar inte var nödvändig. Lundaställverket ersattes av reläställverk ca tio år före Hässleholms!
http://www.ekeving.se/p/Lu/index.htmlLunds signalsäkerhetsanläggningar
Hela tråden:
- Hässleholms ställverk under montering och i färdigt skick -
Gunnar Ekeving,
2009-01-07, 00:05
- Hässleholms ställverk Ersattes när och av vad? -
BD,
2009-01-07, 15:06
- Hässleholms ställverk Ersattes när och av vad? - Överkörmästaren, 2009-01-07, 15:23
- Hässleholms ställverk - driftsäkert? - Gunnar Ekeving, 2009-01-07, 20:34
- Hässleholms ställverk Ersattes när och av vad? -
BD,
2009-01-07, 15:06