Spårupprustning på Malmköpingsbanan? (Järnväg allmänt)

av Christer Ljunggren, Tuesday, May 15, 2018, 20:50 (2144 dagar sedan) @ Sven Bårström

Rälerna som lades in vid upprustningen av banan var knappast omvalsade utan snarare riktade och kapade. De har en längd av 13,5 meter och det är väl sannolikt att de tidigare var 15 meter långa.
Rälerna är av den i Sverige ovanliga typen SJ40 (modell 1916) och karakteriseras av en smal fot (110 mm) men ett högt liv som ger rälen en nominell höjd av 138 mm. Rälerna har ett förhållandevis brett huvud (72 mm) och monteras till slipern med en speciell underläggsplatta. På spårets utsida fästs den till slipern med 1-2 st 150 mm långa slipersskruvar. På spårets insida monteras rälen med en klämplatta som fästs till slipern med en 185 mm lång slipersskruv som således har till uppgift att såväl fästa rälen till underläggsplattan som underläggsplattan till slipern.
Räler typ SJ40 användes inte i banans växlar utan här var det i huvudspår räler av typ SJ34. På sidospår var det SJ27 i både spår och växlar.
Christer L


Hela tråden: