B 1037 Injektorerna (Fordon: lok)
Mycket pedagogiskt o bra!
OBS att vattenkiken kan behöva strypas lite mera om vatten måste tas in vid lägre tryck! Man tar alltså åt sej denna kik, varsamt, o lyssnar noga efter "knäppen" då backventilen öppnar o släpper förbi vattnet in i pannan!! Sen öppnar man kiken lite igen - och hör "sången" i spillröret då injektorn arbetar perfekt!
Hela "stallfilosofin" kring SJs ånglokdrift gick ut på att lok i reserv, alltså på backfyr, skulle hållas på ca halva panntrycket. Man var därför beroende av att injktorerna kunde mata även vid reducerat tryck. Och det är just DETTA som Gresham & Cravens injektroer är världsmästare på. Jag har själv fått fler olika G-injektorer att snällt (men sakta) mata vid knappt 2 kg tryck...
Lektion 2: Vad man har för nytta av DEN ANDRA kiken - den som reglerar spillröret...
Hela tråden:
- B 1037 Injektorerna -
morrgan,
2009-01-07, 20:19
- B 1037 Injektorerna -
Kurt G. Möller,
2009-01-07, 21:31
- B 1037 Injektorerna - Stefan Skoglund, 2009-01-09, 03:40
- B 1037 Injektorerna -
Erik Samuelsson (tillfällig),
2009-01-08, 08:35
- B 1037 Injektorerna - Anders Ljung, 2009-01-08, 11:08
- B 1037 Injektorerna -
Ragnar Andenæs,
2009-01-09, 08:43
- B 1037 Injektorerna - slamavskiljare -
morrgan,
2009-01-09, 09:27
- B 1037 Injektorerna - slamavskiljare - Stora Borås, 2009-01-09, 11:38
- B 1037 Injektorerna - slamavskiljare - Stefan Skoglund, 2009-01-18, 20:59
- B 1037 Injektorerna - slamavskiljare -
morrgan,
2009-01-09, 09:27
- B 1037 Injektorerna -
Kurt G. Möller,
2009-01-07, 21:31