B 1037 Regulator(n)...eller inte?! (Fordon: lok)
Lokläran -49 är vår "allmänna bibel", ja. Eftersom dom sista finessiga stegen i ångloksutvecklingen gick Sverige helt förbi, duger "Å49" gott som handledning här hemma.
Ang. regulatorer (i regel placerade i ångdomen) kan nämnas att två grundtyper fanns - slidregulator eller ventilregulator:
- SLIDREGULATORN såg ut som en vanlig plan cylinderslid på en ångmaskin m/ä = en platt klump, som (oftast) hade en liten extra slid ovanpå sej själv, detta för att kunna finreglera ångan lättare.
- VENTILREGULATORN fanns i flera varianter - antingen en enda rätt stor kolv (oftast m liten hjälp-kolv inbyggd även där), som lyftes från ett runt ventilsäte o släppte förbi ångan, eller flera små kolvar, som öppnades vartefter (vanligt i USA på nyare lok).
Båda aktiverades (i Sverige o många andra länder) via "regulatorstången", som gick in i pannans bakgavel via en packbox - föraren manövrerade alltså loket m h a en spak som rörde sej runt denna axel, s a s medurs (eller moturs, om loket var högerkört).
Hela tråden:
- B 1037 Regulatorn -
morrgan,
2009-01-05, 08:15
- B 1037 Regulatorn -
Victor S,
2009-01-05, 12:18
- B 1037 Regulatorn -
morrgan,
2009-01-05, 12:45
- B 1037 Regulatorn -
Anders Ö/NJM,
2009-01-05, 13:17
- B 1037 Regulatorn - E/E2 - J Hjelm, 2009-01-05, 13:24
- B 1037 Regulatorn -
Stefan Skoglund,
2009-01-06, 02:11
- B 1037 Regulatorn - Stora Borås, 2009-01-06, 13:40
- B 1037 Regulatorn -
Nicke2,
2009-01-07, 15:38
- B 1037 Regulatorn -
Stora Borås,
2009-01-07, 19:33
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 19:55
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Stora Borås,
2009-01-07, 20:08
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 20:33
- aktiv! -
Staffan Granath,
2009-01-07, 20:37
- aktiv!...igen -
Nicke2,
2009-01-07, 21:53
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... -
Bobo L,
2009-01-07, 22:16
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... - Nicke2, 2009-01-07, 22:20
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... - BKN, 2009-01-08, 00:34
- Lokutbildning! - Hans Wicklund, 2009-01-08, 09:28
- aktiv!...igen - SSS-medlem, 2009-01-08, 01:46
- Aktiv! Och sen inte. Och sen aktiv igen. Och sen borta en stund på nytt... -
Bobo L,
2009-01-07, 22:16
- aktiv!...igen -
Nicke2,
2009-01-07, 21:53
- aktiv! -
Staffan Granath,
2009-01-07, 20:37
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Kurt G. Möller,
2009-01-07, 21:59
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 22:12
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! - Anders Ljung, 2009-01-08, 01:31
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 22:12
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 20:33
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! - Micke Carlsson., 2009-01-07, 22:28
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Stora Borås,
2009-01-07, 20:08
- B 1037 Regulator(n)...eller inte?! -
Nicke2,
2009-01-07, 19:55
- B 1037 Regulatorn -
Stora Borås,
2009-01-07, 19:33
- B 1037 Regulatorn -
Stefan Skoglund,
2009-01-09, 01:48
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? -
Ragnar Andenæs,
2009-01-09, 09:16
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? - Stora Borås, 2009-01-09, 11:51
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? -
Kurt G. Möller,
2009-01-09, 12:01
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? - RaA, 2009-01-09, 14:15
- B 1037 Regulatorn - Kurt G. Möller, 2009-01-09, 12:05
- B 1037 Regulatorn, Rule of Thumb? -
Ragnar Andenæs,
2009-01-09, 09:16
- B 1037 Regulatorn -
Anders Ö/NJM,
2009-01-05, 13:17
- B 1037 Regulatorn -
morrgan,
2009-01-05, 12:45
- B 1037 Regulatorn -
Victor S,
2009-01-05, 12:18