B 1037 Regulator(n)...eller inte?! (Fordon: lok)
Lokläran -49 är vår "allmänna bibel", ja. Eftersom dom sista finessiga stegen i ångloksutvecklingen gick Sverige helt förbi, duger "Å49" gott som handledning här hemma.
Ang. regulatorer (i regel placerade i ångdomen) kan nämnas att två grundtyper fanns - slidregulator eller ventilregulator:
- SLIDREGULATORN såg ut som en vanlig plan cylinderslid på en ångmaskin m/ä = en platt klump, som (oftast) hade en liten extra slid ovanpå sej själv, detta för att kunna finreglera ångan lättare.
- VENTILREGULATORN fanns i flera varianter - antingen en enda rätt stor kolv (oftast m liten hjälp-kolv inbyggd även där), som lyftes från ett runt ventilsäte o släppte förbi ångan, eller flera små kolvar, som öppnades vartefter (vanligt i USA på nyare lok).
Båda aktiverades (i Sverige o många andra länder) via "regulatorstången", som gick in i pannans bakgavel via en packbox - föraren manövrerade alltså loket m h a en spak som rörde sej runt denna axel, s a s medurs (eller moturs, om loket var högerkört).