Tåg 422 1/10-1918 (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Thursday, June 07, 2018, 06:47 (2112 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Alla kaptenerna fick provision på lasten.

När Per Brahe hade förlist övertogs hennes turer av Viktor Rydberg (de f d jönköpingsbåtarna hade namn efter stadens stora, vilket lever kvar i form av Wilhelm Tham, som hade varit chef för Husqvarna Vapenfabrik).
År 1922 förliste även hon, överlastad, i östgötaskärgården (man brukade anlöpa Arkösund på sina resor). Jag har för mig att en besättningsman omkom.

Bolaget ville dock inte dra de rätta slutsatserna, utan skyllde helt på kaptenen, vilket denne tog så illa vid sig av, att han tog livet av sig (Viktor Rydberg bärgades och byggdes om samt döptes till Astrea. Moderbolaget föredrog gudinnenamn på sina båtar, också det avspeglas än i dag genom de två andra kvarvarande kanalbåtarna Juno och Diana).

Inom en tioårsperiod har vi således dessa fyra olyckor, måhända illustrerande att dagens transportsystem trots allt är stabilare.
Malmslätt - Getå - Per Brahe - Viktor Rydberg. Intressant att här finns ett samband (rent bortsett från att alla dessa olyckor ägde rum i Östergötland)!


Hela tråden: