Tåg 422 1/10-1918 (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Friday, June 08, 2018, 17:34 (2111 dagar sedan) @ Bo

[i]Hur kan denna rutt vara ett alternativ till tåget 422.
Eller är det så att samtliga flytetyg som har diskuterats har en koppling till tåg 422, så har jag verkligen missat denna information.[/i]

Det beror såklart på varifrån man reste.

Reste man från Malmö så var Sveabolagets passagerarångare ett faktiskt alternativ ända fram till andra världskrigets början (d v s 1939 ...).

Reste man från Jönköping eller Gränna, såsom familjen Bauer gjorde, så var ångbåtarna som gick, väl märk i fallet PER BRAHE, Jönköping - Gränna - Hästholmen - Motala - Göta Kanal (som stod färdig i sin helhet 1832 ) - Stockholm, ett klart alternativ.

Att jag tog upp frågan handlar om att frågan om familjen Bauer och dess göranden och låtanden, och det faktum att just Getå-olyckan påverkade deras beslut att ta ångbåt till Stockholm, är diskuterad i det mesta jag har läst om Getå-olyckan, och definitivt [i]allting[/i] som skrivits om PER BRAHES förlisning.

Så vill du ta med det i din utredning, så känns det ju högeligen relevant.
Be my guest!

Behöver du mer kött på benen så kan jag tipsa dig om litteratur; annars kan du rådfråga Arne Sundström, vars kunnande om ångbåtstrafikens historia i Sverige torde vara oöverträffad. Han torde dessutom fortfarande vara tämligen unik i kraft av att ha doktorerat om just ångbåtstrafiken i Sverige och dess förutsättningar.


Hela tråden: