Tåg 422 1/10-1918 (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Saturday, June 09, 2018, 19:13 (2110 dagar sedan) @ Bo

Ursäkta BA ...

Du har fortfarande inte förklarat varför du kände dig manad till att välja ut just mig – MIN anspelning på en förlisning hade onekligen kopplingar till Getåolyckan. Vilket för allt i världen de andra omnämnda förlisningarna INTE hade, men som jag redan skrivit var det inte jag som startade dessa andra sidokopplingar. Så din förklaring håller inte, "BA".

Jag får väl iterera det jag skrev som en utvikande förklaring när du inte ville fatta första gången.
Jag gör således ett tredje försök att få dig att förstå tänkandet.
[color=#3c0]
"[i]Hur kan denna rutt vara ett alternativ till tåget 422.
Eller är det så att samtliga flytetyg som har diskuterats har en koppling till tåg 422, så har jag verkligen missat denna information.[/i]

Det beror såklart på varifrån man reste.

Reste man från Malmö så var Sveabolagets passagerarångare ett faktiskt alternativ ända fram till andra världskrigets början (d v s 1939 ...).

Reste man från Jönköping eller Gränna, såsom familjen Bauer gjorde, så var ångbåtarna som gick, väl märk i fallet PER BRAHE, Jönköping - Gränna - Hästholmen - Motala - Göta Kanal (som stod färdig i sin helhet 1832 ) - Stockholm, ett klart alternativ.

Att jag tog upp frågan handlar om att frågan om familjen Bauer och dess göranden och låtanden, och det faktum att just Getå-olyckan påverkade deras beslut att ta ångbåt till Stockholm, är diskuterad i det mesta jag har läst om Getå-olyckan, och definitivt allting som skrivits om PER BRAHES förlisning.

Så vill du ta med det i din utredning, så känns det ju högeligen relevant.
Be my guest!

Behöver du mer kött på benen så kan jag tipsa dig om litteratur; annars kan du rådfråga Arne Sundström, vars kunnande om ångbåtstrafikens historia i Sverige torde vara oöverträffad. Han torde dessutom fortfarande vara tämligen unik i kraft av att ha doktorerat om just ångbåtstrafiken i Sverige och dess förutsättningar."[/color]

Om du nu måste ge dig på andra forummedlemmar så var det väl fel sidokoppling du angrep. Du får ett drygt jobb att få mig att tro att det inte var för att just jag skrev det som du kände dig manad.

Vare nog om detta, förstår du fortfarande inte så är den ingen idé att försöka förklara det någon mer gång ...


Hela tråden: